Allmänna villkor
ALLMÄNNA VILLKOR FÖR ADVOKATTJÄNSTER SOM TILLHANDAHÅLLS AV ADVOKATBYRÅN ENNEFORS ABVillkoren gäller endast i den mån annat inte gäller enligt tvingande lag, god advokatsed eller avtal.
För tjänster som inte är av enklare beskaffenhet upprättas i regel ett skriftligt uppdragsavtal mellan Byrån och Klienten. I uppdragsavtalet anges arvodesdebitering, hur betalning ska ske och andra villkor för uppdraget. Klienten får alltid en kopia av uppdragsavtalet.
1. Arvoden och kostnader
1.1 Byrån tillämpar timarvode. Det arvodesbelopp som anges i uppdragsavtalet inkluderar mervärdesskatt.
1.2 Byrån medverkar till att undersöka möjligheterna för Klienten att få uppdraget delvis finansierat genom rättshjälp eller rättsskydd.
1.3 . För det fall Klienten inte har rätt till rättshjälp eller rättsskydd begär Byrån att Klienten betalar ett förskott på arvode. Förskottet utgör klientmedel. Byrån har dock rätt till ersättning för hela sitt arvode från Klienten, vilket bl.a. innebär att Klienten själv måste betala självrisken, hela arvodet om rättsskydd eller rättshjälp inte beviljas, eller överskjutande del av arvodet om rättsskydd eller rättshjälp inte ersätter hela kostnaden.
1.4 Byråns arvoden överensstämmer alltid med de regler som vid uppdragsavtalets ingående stipuleras av Sveriges Advokatsamfund.
1.5 Utöver arvode kan Byrån debitera Klienten för utlägg för resor och andra utgifter. Byrån betalar som huvudregel inte utgifter för Klientens räkning. Om så ändå sker debiterar Byrån Klienten för utläggen i efterskott. Byrån kan alternativt begära in förskott eller vidarebefordra en faktura till Klienten för betalning.
1.6 Klienten kan när som helst avsluta samarbetet med Byrån genom att begära att Byrån frånträder uppdraget. Klienten måste alltid betala för det arbete Byrån utfört och för de kostnader eller utlägg Byrån haft innan uppdraget upphörde.
1.7 Byrån har rätt att fakturera sitt arbete löpande.
1.8 Utebliven betalning av förskott eller delfaktura ger Byrån rätt att avsluta uppdraget.
2. Identifiering och personuppgifter
2.1 Enligt lag måste Byrån för vissa uppdrag – i regel innan uppdraget antas – kontrollera bl.a. Klientens och vissa till Klienten anknutna bolags och personers identiteter och ägarförhållanden samt bevara tillfredsställande bevisning om detta. Klienten kan därför bli ombedd att visa bl.a. identitetshandlingar och lämna annan information och Byrån kan inhämta ytterligare personuppgifter från privata eller offentliga register.
2.2 Byrån är enligt lag skyldig att anmäla misstankar om penningtvätt eller terrorismfinansiering till Finanspolisen. Byrån får inte underrätta Klienten om att misstankar föreligger eller att anmälan har gjorts eller kan göras till Finanspolisen. Då misstankar om penningtvätt eller terrorismfinansiering föreligger är Byrån skyldig att avböja eller frånträda uppdraget.
2.3 Byrån ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer på grund av att den iakttar sina skyldigheter enligt 2.1 och 2.2.
2.4 I enlighet med Dataskyddsförordningen (2016/679/EG) informeras Klienten om att de personuppgifter som lämnas till Byrån i samband med uppdrag och uppdragsförfrågningar kommer att behandlas i bl.a. Byråns ord- och textbehandling, registerföring, fakturering, redovisning och e-post. Byrån behandlar personuppgifterna när uppdraget förbereds och administreras och för att genomföra obligatorisk jävs- och penningtvättskontroll. Byrån är personuppgiftsansvarig för personuppgifterna vilket innebär ett ansvar för att personuppgifterna hanteras på ett korrekt sätt. Handläggningen sker under lagstadgad sekretess. Klienten har rätt att kostnadsfritt en gång per år få ta del av de personuppgifter som Byrån registrerat om denne. Klienten har även rätt att begära att felaktiga uppgifter korrigeras. Ansökan om information eller rättelse ska vara skriftlig.
Mer information om Byråns behandling av personuppgifter finns i Byråns Integritetspolicy. w
3. Rådgivning
3.1 Om inte annat avtalats är Byrån inte ansvarig gentemot Klienten för fullständigheten eller riktigheten av den information som Klienten eller andra tillhandahållit Byrån i samband med utförandet av uppdraget och inte heller för förlust eller skada som uppkommit till följd av vilseledande eller felaktiga uppgifter eller underlåtenhet från annan än advokaten eller annan personal på Byrån.
Byrån är inte ansvarig gentemot Klienten för förlust eller skada som uppkommit till följd av omständighet utanför Byråns kontroll som man skäligen inte kunde ha räknat med vid tidpunkten för uppdragets antagande och vars följder man inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Byrån är inte ansvarig gentemot Klienten för förlust eller skada som uppkommit till följd av att denne använt Byråns arbetsresultat eller råd i annat sammanhang eller för annat ändamål än för vilka de gavs.
Såvida uppdraget inte särskilt avsett just skatterådgivning är Byrån inte ansvarig gentemot Klienten för förlust eller skada som uppkommit till följd av att denne, som en konsekvens av arbetsresultatet eller rådet, påförts eller riskerar att påföras skatt eller skattetillägg.
3.2 Byråns rådgivning baseras på rättsläget då rådgivningen sker. Byrån är inte skyldig att uppdatera råd om rättsläget förändras därefter.
3.3 Byråns rådgivning baseras uteslutande på svensk rätt
4. Ansvarsbegränsning
4.1 Byrån omfattas av obligatorisk ansvarsförsäkring.
4.2 Byrån ansvarar för ren förmögenhetsskada som Klienten lidit endast om skadan vållats av Byrån genom fel eller försummelse vid uppdragets utförande.
4.3 Byrån åtar sig inte något ansvar gentemot någon tredje man på grund av Klientens användning av dokument eller annan rådgivning från Byrån. Om det inte är särskilt avtalat åtar sig Byrån inte att ansvara för att någon del av arbetet för Klienten inte färdigställs inom föreslagna tidsramar, eller för att Byrån inte har möjlighet att påbörja eller fortsätta arbetet på grund av omständigheter utanför Byråns kontroll.
4.4 Byrån ger inte råd om möjliga skattekonsekvenser och Klienten ombeds därför att kontakta exempelvis en revisor ör att klargöra sådana konsekvenser.
4.5 Byrån ansvarar alltid för skador som Byrån förorsakar Klienten genom uppsåt eller grov vårdslöshet.
4.6 Byråns ansvar ska reduceras med det belopp som Klienten kan erhålla ur försäkring som Klienten har tecknat eller som Klienten annars omfattas av eller enligt ett avtal eller en skadelöshetsförbindelse som Klienten ingått eller är förmånstagare till
5. Kommunikation
5.1 Om inte Klienten har lämnat andra instruktioner får kommunicering ske via e-post eller andra digitala kommunikationsmedel även om det innebär risker ur säkerhets- och sekretessynpunkt. Byrån påtar sig inte ansvar för skador som kan uppkomma genom sådan kommunikation.
5.2 Byråns spam- och virusfilter och andra säkerhetsarrangemang kan ibland avvisa eller filtrera bort legitim e-post. Klienten bör därför följa upp viktig e-post till Byrån via telefon
6. Immateriella rättigheter och sekretess
6.1 Byrån äger upphovsrätt och andra immateriella rättigheter till sitt arbetsresultat. Klienten har dock rätt att använda resultatet för de ändamål för vilka det utarbetats. Arbetsresultatet får inte, om inte annat avtalats, ges allmän spridning eller användas för marknadsföringsändamål.
6.2 Byrån skyddar på lämpligt sätt och i enlighet med god advokatsed den information som Klienten lämnar till Byrån.
6.3 Om uppdragsavtalet mellan Byrån och Klienten innebär att Byrån ska anlita eller samarbeta med andra rådgivare i uppdraget, har Byrån rätt att till dessa lämna ut material och övrig information som Byrån anser vara av betydelse för uppdragets utförande och för att rådgivaren ska kunna lämna råd till eller utföra tjänster för Klienten.
6.4 Omfattar Byråns uppdrag flera klienter har Byrån rätt och i vissa fall en skyldighet att lämna ut material och annan information, som en av klienterna lämnat till Byrån, även till övriga klienter
7. Intressekonflikt
7.1 Byrån kan vara förhindrad att företräda en part om det föreligger en intressekonflikt i förhållande till annan klient. Byrån genomför därför en kontroll av om intressekonflikt föreligger enligt tillämpliga regler om god advokatsed innan Byrån åtar sig ett uppdrag (s.k. jävskontroll). Trots sådana kontroller kan det inträffa omständigheter som gör att Byrån är förhindrad att företräda Klienten i ett pågående eller framtida uppdrag. Skulle detta inträffa vinnlägger Byrån sig om att behandla sina klienter rättvist med beaktande av tillämpliga regler om god advokatsed. Det är därför viktigt att Klienten före och under uppdraget lämnar Byrån information som Klienten bedömer kan vara relevant för att avgöra om en faktisk eller befarad framtida intressekonflikt föreligger
8. Rapportering av momsregistreringsnummer
Byrån är skyldig enligt lag att i vissa fall lämna information till skattemyndigheterna om Klientens momsregistreringsnummer och värdet av de tjänster som Byrån har levererat till Klienten. Genom att anlita Byrån anses Klienten ha samtyckt till att Byrån i enlighet med aktuella regler lämnar sådan information till skattemyndigheterna
9. Tillämplig lag och tvistelösning
9.1 Svensk lag gäller för uppdragsavtalet mellan Byrån och Klienten.
9.2 Uppkommer tvist mellan Byrån och Klienten med anledning av uppdragsavtalet ska i första hand en samförståndslösning sökas. Om en samförståndslösning inte nås kan tvisten hänskjutas till Advokatsamfundets Konsumenttvistnämnd eller till allmän domstol.